Tillbaka till verkligheten

Hej alla. Nu är jag tillbaka från stugbesöket. Kort och konsist så har det varit en intensiv period med mycket mycket skola och tungt analysarbete. Så här i efterhand var det riktigt bra att det vart gjort, men idag har jag varit totalt död i hjärnan...

Det enda som cirkulerar i mitt huvud just nu är pengar och ekonomi. Jag fattar fortfarande inte hur man som student ska kunna kunna få ekonomin att gå runt, inte för att jag är den som är bäst på att spara, men rent krasst finns det inget att spara i slutet av varje månad. Jag vart tvungen att surfa runt lite för att finna på lite artiklar om just studentekonomi. Det som visade sig var att just studiestöd i dagens läge är fortfarande för låga, bostadskostnader skjuter i höjden men studiestödet hänger inte med och studenterna går lidande genom månaderna för när dom obligatoriska utgifterna så som hyra, el, bredband och mat är betalda finns inget kvar. Många studenter kan nog känna igen sig i just den situationen däribland mig själv. Den motivation jag har just nu och som får mig att sträva framåt är att jag vet att skolan snart är avklarad och man kan få en riktigt inkomst. Det jag kan se som enda nackdelen att börja studera för tidigt i livet är just det att man inte haft tiden på sig från gymnasiet att spara ihop pengar som man kan stå sig lite extra på under studietiden. I mitt fall var det ett år mellan gymnasiet och universitetet och när man går som timvikarie så är inkomst ingen förusättning. Ganska jobbigt hur mycket energi av ens tankar som läggs på just ekonomin, allt man gör kostar pengar och utrymme för oväntade utgifter så som tandläkare mm existerar inte ens. Folk kanske frågar sig varför man inte börjar jobba extra, jag vet att måga studenter jobbar extra på sidan om, men mitt val har varit och är fortfarande att det inte finns plats för extrajobb. När man studerar heltid är det svårt att se en tid som inte inkräktar på skoltiden, nu kanske jag inte går värsta supersvåra ingengörsutbildningen (ta inte illa upp sskutbildningen), men vissa moment kräver sin tid. Jag hoppas iaf att det någon gång under sommaren kan lossna och jag får möjligheten att börja spara pengar på riktigt.

Nej nu vart det värsta negativa inlägget men fan asså det är svårt att undvika det ekonomiska, men ska spara på mig lite positiv energi till nästa inlägg hahaha.

Ha det gött alla!


//LP

Kommentarer
Postat av: irre

ja det går inte en dag utan att man tänker på det dära.. va fan lars..vi skulle dragit till norge en sväng och jobbat lite..:P fast nu har du ju jobb..men ändå

2009-02-12 @ 10:09:45
URL: http://tresjulie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0